přeskočit k navigaci »

úvod » Články » Zavěry pracovní skupiny NNO » Pracovní skupina „Vize pro nestátní neziskový sektor a občanskou společnost“ vycházela při své práci z koncepce z roku 2008, přijaté na roky 2009 – 2013

Pracovní skupina „Vize pro nestátní neziskový sektor a občanskou společnost“ vycházela při své práci z koncepce z roku 2008, přijaté na roky 2009 – 2013

19.04.2012

19.04.2012 zařazeno v kategorii: Zavěry pracovní skupiny NNO | autor: test autor |

 

Vzhledem k tomu, že termín, pro který byla koncepce zpracována a přijata, ještě běží, není nutné vypracovávat nové teze, ale je vhodné ty původní aktualizovat s přihlédnutím na vývoj legislativy v uplynulém období a na předpokládaný vývoj v období nadcházejícím.

Materiálu z roku 2008 ještě předcházela strategie rozvoje neziskového sektoru, která se odrazila od vládního prohlášení z roku 2006, obsahujícího záměr vlády „podporovat maximálně svobodný prostor pro aktivity občanů, spolků a neziskového sektoru a zajistit podmínky pro stabilitu a rozvoj NNO a pro rovnocennou spolupráci státu, samospráv a neziskového sektoru.“ Strategie byla zpracována v roce 2007 pro roky 2008 – 2014 a obsahuje takto formulovanou vizi:

Je maximálně rozšířen svobodný prostor pro aktivity občanů, spolků a neziskového sektoru v ČR. Nestátní neziskový sektor je stabilizován a jsou nastaveny podmínky pro jeho dynamický rozvoj. Stát, samosprávy a neziskový sektor spolupracují v rovnocenném partnerství ve prospěch občanů na úrovni místní, regionální i národní.

Na zmíněnou strategii navázala v roce 2008 Koncepce rozvoje NNS, která formuluje tyto teze:
(viz usnesení vlády ČR čís. 9 ze dne 5. ledna 2009 ke zhodnocení Koncepce podpory rozvoje neziskového sektoru, dostupné na internetové adrese: http://www.vlada.cz/cz/ppov/rnno/usneseni-vlady/usneseni-vlady-cr-ze-dne-5--ledna-2009-c--9-52980/ )

VIZE 2009 – 2013
- Transparentní nestátní neziskový sektor je rovnocenným a vítaným partnerem veřejné správy na místní, regionální i národní úrovni.
- Nestátní neziskový sektor má pevnou oporu v zákonech a nové právní úpravy neomezují aktivity občanů a činnost neziskových organizací.
- Neziskové organizace mají dlouhodobě stabilní finanční zdroje různých typů, které zajišťují udržitelnost činností a veřejné prospěšnosti.

1. Právní prostředí podporuje transparentní neziskový sektor
2. Veřejná správa vnímá neziskový sektor jako partnera
3. Je rozvíjeno vícezdrojové financování neziskového sektoru

Pracovní skupina konstatuje, že k naplnění, ani dílčímu naplňování těchto tezí doposud nedošlo, státní správou připravovaná legislativa naopak vyznívala proti smyslu shora uvedených priorit a to vedlo k nesouhlasu neziskového sektoru s legislativními návrhy a k jejich odmítnutí.

Pracovní skupina na třech setkáních řešila tyto otázky:

Terminologie NNO – pojem nestátní nezisková organizace jasně deklaruje, že se jedná o organizace nezřizované státem a organizace, které vytvořené hodnoty (zisk) nerozdělují mezi členy a zakladatele. Význam a nezastupitelná rola neziskových organizací je v tom, že lidé jejich prostřednictvím vytvářejí společně hodnoty, které se bez ohledu na osobní prospěch kontinuálně rozvíjejí v zájmu prospěchu obecného. NNO jsou subjekty občanské společnosti a jako takové, vykazující společné znaky, tvoří nestátní neziskový sektor, který je vedle sektoru veřejné správy a sektoru soukromo-podnikatelského jedním ze tří pilířů otevřené občanské společnosti. Je to v souladu s evropskou praxí a dlouhodobou společenskou vizí.

Jedná se o pojmy terminologicky ustálené a smysluplné, ale existují výhrady k jejich negativnímu vymezení (NEstátní, NEziskové) a k vytváření mylného dojmu, že organizace takto označované nevytváří zisk, potažmo žádné hodnoty. Pojem „veřejně prospěšné organizace“ vzhledem k přijatým ustanovením občanského zákoníku nemůže tyto nahradit, neboť je pouze statutem pro výseč z nestátních neziskových organizací, které splní zákonné podmínky a o statut požádají. Rovněž tak pojem „občanská organizace“, nebo „organizace občanské společnosti“ podle západních vzorů terminologicky nevyhovuje, neboť občanskými organizacemi jsou například i s.r.o. nebo akciové společnosti, které ovšem rozdělují zisk a jsou za účelem dosahování zisku zakládané. Organizace občanské společnosti jsou zase i subjekty zakládané státem, což rovněž neodpovídá podstatě nestátní neziskové organizace. Pracovní skupina na základě těchto konstatování dále terminologii neřešila a pouze upozorňuje, že názor na toto téma není jednotný a vzhledem k opakovanému poukazování na neexistenci pojmu v českém právu a nedostatečné pochopení navrhuje, aby se tímto zabývala samostatná pracovní skupina, pokud se někdo chopí iniciativy.

Co chybí z hlediska legislativy, aby vize mohly být naplněny:
-    Posilování transparence, demokracie (místo toho úředníci, komise, klientelismus)
-    Prostředí příznivé pro vícezdrojové financování NNO včetně sociální ekonomiky
-    Podmínky pro financování sociálních služeb podle výkonů (jako ve zdravotnictví)
-    Úprava daňových zákonů (benefity, podmínky, povinnosti)

Transparentnost a rovnoprávnost

Transparentnost neziskového sektoru spočívá v připravenosti a ochotě organizací občanské společnosti podrobit se veřejné kontrole tím, že dávají k dispozici informace.
Vnímáme nutnost vzniku veřejného rejstříku, aby nestátní neziskový sektor byl transparentní. Zde navazuje pracovní skupina pro rejstřík.

Neziskový sektor se má spravovat sám na územním principu a směřovat k vytvoření komunikačního orgánu nebo poradního orgánu, který by komunikoval se zákonodárci.
Vytvořit ze strany NNS legitimní reprezentaci pro veřejnou správu na každé úrovni. Zde navazuje diskuse o podobě Pracovní skupiny konference a jejím zadání.

Legislativa

Stávající zákony  upravující vznik NNO nepředstavují vážná omezení, včetně občanského zákoníku, problematická je legislativa ve vztahu k běžnému fungování organizací (ekonomické aktivity, sociální podnikání, výkony služeb, účetnictví a DPH, zaměstnávání a pojištění, vazby na daňové úlevy, benefity a podpora dárcovství, transformace, přístup k připomínkovým a rozhodovacím procesům, atd). Diskusi vedenou k prováděcí legislativě k občanskému zákoníku a především ke statutu veřejné prospěšnosti lze využít k detailnímu rozpracování všech těchto a mnohých dalších nedostatků. Zde navazuje pracovní skupina pro veřejnou prospěšnost.

Financování

Šíře zdrojů a rovnost přístupů k nim je pro NNO stále nedostatečná a toto je nutné řešit v rámci vznikající legislativy. Jedná se zejména o systém přerozdělování (ministerstva versus kraje a obce), podporu soukromého dárcovství, daňové úlevy a benefity pro NNO a jejich podporovatele atd. Zde navazuje pracovní skupina pro ekonomiku.


Souhrnný materál zpracoval koordinátor pracovní skupiny „Vize pro NNS a občanskou společnost“ Petr Bergmann, dne 23. 3. 2012, tel: 777 159 352, e-mail: petr.bergmann@volny.cz


 

« další články z kategorie: Zavěry pracovní skupiny NNO

« zpět na seznam článků

 
 
ANNAKK

ANNAKK
tel.: +420 776 204 962
email: info@annakk.cz

 

TOPlist